Talerz dla niejadka

Niejadkami nazywamy najczęściej dzieci, z którymi rodzice każdego dnia muszą toczyć batalię o każdą łyżeczkę zjedzonego obiadu. Często okazuje się jednak, że z tym samym problemem borykają się także i dorośli. Co powoduje trudności z jedzeniem i jak najlepiej im zaradzić? Podsuwamy Wam kilka wskazówek, jak budować jadłospis w przypadku braku apetytu.

  1. Brak apetytu – skąd on się właściwie bierze?

Wiele osób walczących z nadwagą powtarza, że chciałoby, by ich wieczny apetyt zniknął. Z kolei ci, którzy cierpią na jego brak, z pewnością woleliby go regularnie czuć. Brak łaknienia może prowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania organizmu. Spróbujmy jednak sięgnąć nieco głębiej – skąd bierze się brak apetytu u dorosłych? Przyczyn może być wiele – zaczynając od smaku jedzonej potrawy (mało przyprawione, nieładnie pachnące dania szybko odbierają apetyt jedzącemu), przez zapalenie gardła, które nie pozwala nam połykać pokarmów, kończąc na stresie czy zmianach hormonalnych. U dzieci z kolei nierzadką przyczyną braku apetytu jest zbyt częste podawanie im posiłków, co więcej, często przeplatanych słodyczami. W konsekwencji dziecko nie dojada obiadu lub wcale nie chce do niego zasiąść. Jak powinny wyglądać posiłki, po które chętnie sięgnie każdy niejadek – i ten mały i duży?

  1. Komponujemy posiłek dla niejadka

Czy dziecko czy dorosły – każdy z pewnością chętniej sięgnie po talerz ze smakowitym daniem. Pamiętajmy bowiem, że „jemy oczami” – mamy większą ochotę na te posiłki, które wyglądają na smaczne, mają więcej kolorów i są udekorowane. Drugą kwestią jest wielkość posiłku – lepiej nałożyć na talerz mniejszą porcję i założyć, że cała zostanie zjedzona niż położyć na nim bardzo dużo i przyjąć, że niezjedzoną resztę wyrzucimy. Niejadkowi łatwiej będzie bowiem zjeść do końca niewielką porcję. Na szczęście istnieje także kilka sposobów na pobudzenie apetytu przez odpowiednie składniki potraw.

  1. Jakie składniki pobudzają apetyt?

Jeżeli chcemy pobudzić apetyt niejadka, powinniśmy zadbać o odpowiednie składniki w posiłkach. Istnieją takie, które sprawią, że głód będzie pojawiał się częściej. Co poleca się w diecie osób z brakiem łaknienia?

przyprawy – istnieje zestaw przypraw, które sprawnie zachęcą do jedzenia. To między innymi imbir, bazylia, anyż, cynamon, gorczyca i tymianek. Dodawanie ich do posiłków wspomoże trawienie i pobudzi apetyt,
owoce – mają podobne działanie, przy czym mogą stanowić samodzielną przekąskę np. na podwieczorek. Chcąc pobudzić apetyt warto sięgać po wiśnie, morele czy pomarańcze.
warzywa – tak samo jak owoce, można jeść je pomiędzy głównymi posiłkami. Osoby bez apetytu mogą jednak niechętnie po nie sięgać, warto więc umieszczać je w daniach głównych. Na pobudzenie łaknienia polecamy przede wszystkim rzodkiewkę, szczypiorek, seler czy por. Może czas przygotować zupę?

  1. Wizyta u dietetyka

Kiedy problemy z apetytem prowadzą do znacznej utraty wagi, a łaknienia jak nie było tak nie ma, warto jest zasięgnąć rady specjalisty. Wizyta u dietetyka może skutecznie pomóc w przywróceniu apetytu i namówieniu niejadka do jedzenia. Problemu tego nie można zbyt długo bagatelizować i warto zwrócić się do pomoc do osoby, która zna się na rzeczy. W naszym gabinecie chętnie skomponujemy odpowiedni jadłospis i pomożemy nakłonić do jedzenia najoporniejszego niejadka.

Brak apetytu może prowadzić do niedoborów w organizmie, które przełożą się na nieprzyjemne rezultaty. Zróbmy więc wszystko, by pomóc niejadkowi. Smacznego! Zapraszamy na konsultacje dietetyczne u Doroty Grzebisz.

masaże odchudzające